Stromae

Stromae

Belki şimdiye kadar birçoğunuzun haberdar olduğu, benim ise müzik kültürümün bir 10-15 yıl geriden gelmesi nedeniyle oldukça geç keşfettiğim bir müzisyenden ve onun muhteşem ötesi bir kaç şarkısından bahsetmem gerek artık, yoksa yazdığım onca yazı sonrasında bu adama haksızlık yapmış gibi hissederim.Stromae -Stoma gibi okuyorum yeminle- Belçika asıllı, 2013 yılında çıkan ‘Alors on danse’ isimli albümüyle dünyada herkesi kendisinden bahsettiren başarılı bir şarkıcı.Bu şarkısını daha önce duymayan yoktur ben bile başka şarkılarını dinledikten sonra yeni şarkı arayışına denk geldiğimde dinlemiştim “ben bunu zaten duymuştum daha önce” demiştim.Hiç bir yerde duymadıysanız artık disco ortamı gibi müzik çalan alış veriş reyonlarında duymuşsunuzdur muhakkak.

Ancak ben Stromae’yı ‘Papaoutai’ şarkısıyla ilk defa bilinçli bir şekilde -o olduğunu bilerek- dinledim ve tek kelimeyle bayıldım.Yani şarkının güzelliğinden mi bahsetsem, verdiği içerikten mi yoksa klibin insanın ağzını bir karış açık bırakacak görselliğinden veya en önemlisi o kişiyi yerinde durdurmayan tınısından mı.Kaç defa tıkladım, kaç gün deli gibi dinledim bilemem, az buçuk da söyler gibi yapabiliyorum artık daha ne olsun.Tabi sözleri için İngilizce alt yazı Hızır gibi yetişti yardımıma ve bu şarkının sadece boş bir tını ve görsellikten ibaret olmadığını da keşfetmiş olduk.Zaten adamın bir röportajını okudum az önce, orada şarkılarını yaparken – bu arada sözleri de kendisine ait- onlarca kez üstünden geçtiğini ve mutlaka agresiflikten uzak tuttuğunu belirtmiş.Benim kendi yargım ise adamın şarkı sözlerinin muhteşem olduğu yönünde.

success2

Mesela ‘Papaoutai’ şarkısında ilgisiz anne-babalardan dem vurarak “Nerdesin Baba” diye ortalığı ayağa kaldırıyor.’Tous les mêmes’ şarkısında kadın-erkek rollerinin toplumda ki bakış açısının altını çiziyor.Bunu da o kadar marjinal bir şekilde yapıyor ki yine başka bir klibiyle ağzımı açık bırakıyor.Adam yüzünün bir tarafını bayan, diğer tarafını erkek gibi kullanarak -makyaj saolsun benden bile güzel oluyor kadın haliyle- ortalarda arz-ı endam ediyor.Hani sözlerini anlamıyoruz, geçtik onu bir kenara bıraktık ama sadece kliplerini seyredin ve ne demek istediğimi anlayın.Şimdi ismini hatırlayamayacağım bir şarkısında da savaş-barış kavramını sorguluyor.Böyle ağır içerikli konularda şarkı yapıyor yapmasına ama sadece şarkı sözleri başarı sağlamıyor adama, bunda mütevaziliği de bir etken.

stromae12

Yine aynı röportajında sanatın alnının teriyle çalışıp para kazanan insanların yanında hiç bir şey olmadığını söyleyecek kadar idaalı ve sağlam bir adam.Ve son olarak bunca şarkısı içinde beni benden alan, ilk dinlediğimde ve klibini seyrettiğimde şok içinde bakındıran şarkısı ‘Formidable’.Gizli bir kamera eşliğinde çekilen bu klibinde Stromae gündüz vakti metro yakınlarında kör kütük sarhoş bir şekilde bağıra bağıra şarkı söylerken görüntüleniyor.”Sen güzelsin, ben acınası” diyerek ortlığı ayağa kaldırıyor.İnsanlar ise onu tanıyor tanımasına ama yanına yanaşıp derdini soran pek fazla da olmuyor.Hatta bir ara polis bile gelip onu eve bırakmayı dahi teklif ediyor.Bu klip yayınlanmadan önce nette baya bir söylentisi çıkmış, Stromae’ya bir haller oldu diye.

Ne diyebilirim ki, benim açımdan oldukça geç keşfedilmiş bir adam ama ondaki bu orjinal esintiler devam ettiği süre boyunca ben de onu dinlemeye devam edecek gibiyim.Bilenler bilmeyenlere anlatsın bu adama, hep birlikte sevelim, yarım yamalak şarkılarını söyleyelim işte.

2 comments

  1. Müthişsin. Ne diyeyim, Kimbra’dan sonra senden Stromae’yi bekliyordum aslında 🙂
    Alors on danse şarkısını aslında ben çok beğenmemiştim. Klibineyse hayran kalmıştım. Hayatın sıradanlığını o kadar iyi anlatıyordu ki…Papaoutai’ye ise tam anlamıyla her şeyine bayıldım. Özellikle şarkıdaki şu sözler bence en vurucu noktaydı:everyone knows how to make babies but nobody knows how to make papas. Fazla etkili ,oldukça vurucu bir şarkı gerçekten. Tabi Stromae’nin hayatına dayanıyor olması şarkının bu kadar gerçekçi olmasının asıl sebebi bence.Tous les mêmes, Ta fete, Formidable… hepsini bir çok kez tekrar tekrar dinledim.
    Normalde çoğu şarkıyı dinlerken klip bir kenarda kalır, görüntü önemini kaybeder. bu adamın yaptığı hiçbir klipte öyle olmuyor. O kadar şarkıya uyumlu ve duyguyu tam anlamıyla veren görüntüler veriyor ki bize hayran kalmamak elde değil.
    Zevklerin harika. Böyle bir yazı yazdığın için acayip mutlu oldum. Teşekkürler Ofori

  2. @ külkedisi

    Teşekkür ederim arkadaşım, beğenmene çok sevindim.Gerçi dediğim gibi atı alan üsküdarı çoktan geçmiş, biz bu şarkıları daha yni dinliyoruz.Ama olsun yine de fark ettik ya geçte olsa problem yok bence.Yazıyı yazıp yazmamayı çok düşündüm ama sonra salla gitsin dedim, benim gibi bilmeyen hrkes bilsin ve dinlesin istedim.

    Zaten şarkılarını da edindim, atık sabah akşam bıkana kadar dinliyorum, bıktıktan sonra ise benim için hepsi hoş bir anı olacak; aaa şu zamanda dinlemiştim, ne güzel günlerdi diyeceğim.Stromae artık bir Türk ailesinin ferdi haline geldi bizim hanede, ona artık çıkış yok..

Bir Cevap Yazın

