Gölgesizler…

Onlarca, hatta yüzlerce yabancı filmin yanında izlediğim yerli yapımların sayıca az olması acı verici ama belki de ben fırsat vermiyorum onlara, belki gerçekten ilgimi çekmiyorlar, bilemiyorum.Ama durum böyle, utanarak söylüyorum, yerli film seyretmiyorum.Bilerek de kaçınmıyorum aslında, sadece zihniyetimde sektörün kaydığı noktada.Bu filmi ise, bir akşam vakti teleziyonda ev ahalisiyle seyretmiştik.Daha önce duydum, ama konusunu bilmiyordum, her bir karesiyle yeni bir deneyim oldu bizim için.Gölgesizler, izlediğim andan itibaren herkese bahsetmek istediğim, herkes izlesin ve anlasın istediğim, sahiplendiğim filmlerden.

Hatta film bittikten sonra acaba diğerleri ne düşünmüş diyerek baya bir yorum okumuştum.Benim görmediğim anlamadığım çoğu noktayı o yorumlar sayesinde öğrendim.Evet işte öyle bir film bu; anlatmak istediğini düz mantıkla sunmuyor insana, o kadar alt metin döşenmiş ki, bu sadece bir köyde geçen garip bir hikaye diye adlandırılıp sınırlı kalamıyor.Tabi izledikten sonra “bu neydi şimdi” diye boş boş ekrana baktırıyor ama, o kadarlık bir tepki vermiyorsa insana, o zaman bir gariplik var demektir.Aslında bir kitaptan uyarlama olan Gölgesizler; ıssız siyah tonların ağırlıklı olduğu bir köyde yaşanan kaybolma hikayelerini anlatıyor, pek tekinsiz bir yok seçerek kendine..

Köyün yıllardır kayıp olan berberinin yerine yenisi geldiğinde başlıyor hikaye.Sanki ona anlatır gibi bize anlatılıyor olan bitenler.Yıllardır kayıp berber, onu bekleyen karısı, son zamanlarda kaybolan köyün en güzel kızı olan Güvercin, onu aramaya çıkan köy muhtarı; muhtarın ahırda kilitli tutularak saklanan ve asla gösterilmeyen oğlu, bir şehir berberinde gerçeklik ve rüyanın sınırsızlığı, gelenler ve gidenler; haddi hesabı olmayan kafa karışıklığı, büyüler ve devlet baba ve bir ayı..Ne kadar açıklayıcı oldu değil mi; işte filmi izlerken çoğunlukla sahip olacağınız düşüncelerde böyle olacak..Bu bir masal değil, bu bir rüyada değil uyandığında size bir gerçeklik duygusu versin.

Bu film, bir iç hesaplaşma, sanki insanı kötü bir kabusun içine hapsetmiş hissi veren ve ne acı ki bu kabusun içinde yaşadığımızı kabul ettiren görüntüsü gidip gelen bir ayna gibi.İzlerken çoğu yerde tedirgin oldum, karşıma çıkacak olandan korktum.Ve biliyorum yakın bir zamanda hayatta oturup bir daha izlemem.Ama garip bir şekilde seviyorum, bir kerelik deneyim yaşatan ama uzun vadede unutulmayacak yapımlardan.Ben izlerken bu karanlığın içinde bunaldıysam, acaba kitabını okusaydım nasıl hissederdim, muhtemelen kitabı en kıymetli köşemde saklar ancak ondan olabildiğince uzak kalırdım.Çelişkili ifadeler vermiyorum; sadece bir kere bile olsa izleyin ve siz karar verin diyorum.Söyledim ama tekrarlamakta zarar yok; harika bir film..

4 comments

  1. bende bu filme televizyonda denk geldim ama filmi anlamaya çalışmakla geçti zaman .ne anlaytıyor ne oldu şimdi soruları ile geçiyor .merak ettiriyor ama dingin insan bırakamıyor .birde atın çocuğu öldürdüğü sahne gözümün önünden gitmiyor .ilginç bir film olmuş.yerli filmlere hiç bakmam sevemiyorum çünkü ama bu film konusunda sana katılyıorum.

  2. @winpohu

    Zaten bütün film boyunca annemle “bu neydi” diye bakındık.Hele o muhtarın şehre indiği kısımlarda birden fazla muhtarın sağlı sollu göründüğü yerler yok mu, töbe yarabbim nelere karıştı bu adam dedim ve açıkçası baya da bir tıstım.O at sahnesini hiç hatırlatmayacaktın, içim bir hoş oluyor hala..

    Zaten filmden sonra okuduğum yorumlarla az çok bir şeyler şekillendi, yoksa benim de beynim laçkalaştı filmden sonra..

  3. doğrusu benimde türk filmleriyle aram yok pek.. ama bi arkadaşımdan dolayı yönetmenliğini Ümit Ünal’ın yaptığı bu film izleyeceklerim arasında.. sen de beğendiğine göre kaçırmamam gerek die düşünüyorum..

    bu aralar Aşk Tesadüfleri Sever için de çok övgü duyuyorum.. yerli bir yapım olarak o da aklıma yer etti şimdi.. çok ağlatıyomuş öyle diyolar..

  4. @ nilü

    Mutlaka seyretmelisin arkadaşım, ama şimdiden bir miktar kafa karışıklığını göze almak gerek, bizi izlerken bu açıdan biraz mahvetti..

Bir Cevap Yazın

