Julie & Julia ~ Yemek bir sanattır…

Yarın akşam Oscar ödül töreni varmış diyorlar; geçen sene tam da bu zamanları hatırlarım da, o günlerde nerdeyse bütün Oscar adayı filmleri izlemiştik öncesinde, ilk defa izleyerek bakalım kimler ödül almış diye.Bu sene ise bu açıdan pek bir verimsiz geçti; zira öyle izlemek için özel bir çaba içine girmediğimiz için, arada sırada denk düştüklerimizle yetindik.Ve bu film, hakkında sıklıkla okuduğum, sağda solda bolca olumlu eleştirilerini gördüğüm bir Oscar adayı olması neticesiyle; bu akşam bir hevesle başlayıp sanki iki dakika sonra bitirdiğim bir film oldu.

Aslında seveceğimi hiç düşünmemiştim; sonuçta yemekleri anlatan iki farklı zamanda geçen bir film, ama beni öyle bir sardı ki kendisinden nasıl sevgiyle bahsedeceğimi kestiremiyorum şu an..İki kadını anlatıyor film ve daha en başta bunların gerçek birer öyküden yola çıkılarak çekildiğini gösteriyor yazıları..Kadınların biri; 1940’lı yıllarda eşinin elçilikte ki işi gereği Fransa’ya taşınmış, geç yaşta evlendiği için çocuğu olmayan ve boş vakitlerini nasıl değerlendireceğini düşünen bir karakter.Diğeri ise 2000’li yıllarda düşük bütçeli bir devlet görevlisi olarak işe gidip gelen; şartlar gereği bir pizzacının üstünde eşiyle birlikte yaşamak zorunda kalan ve sıkıntısını sadece yemek yaparak gideren bir insan..

Film ilerlerken; ikisinin yaşamlarını izliyoruz sırasıyla; bir ona geçiyoruz, bir diğerine.Ve ben her ikisini de izlerken zevk aldım geçen görüntülerden, konuşmalardan..Julia, Fransız yaşamına aşık olup kendisine çok sevdiği bir uğraş buluyor sonunda; yemek yapacak bundan sonra.İlk olarak bir aşçılık kurunsa yazılıyor ve koymuş kafasına; oldu mu en iyisi olacak.Sadece erkek askerlere ders verilen bir sınıfa yazdırıyor kendini ve iyi bir aşçı olma yolunda ilerliyor..Julie ise, boğuluyormuş gibi hissettiği yaşantısına bir nefeslik delik sağlamak adına kocasının fikriyle – ve de bolca teşvikiyle- blog yazmaya karar veriyor..

Tabi blog için sabit bir konu bulması gerek; o da bunu yemeklerden yana kullanıyor.Çocukluktan beri elinden kitabını düşürmediği Julia’nın, kitaptaki bütün tariflerini bir yılda deneyerek her gün ne yaptığını, nasıl yaptığını yazacak bloguna..Bunu hem bir şeyleri tamamladığını kendine göstermek hem de saygıyla kendisinden bahsettiği Julia’yı onurlandırmak için yapacak.Ve her ikisi içinde yemeklerle dolu bir macera başlıyor..Julia’nın yemekleri, tarifleri, arkadaşları, çok sevdiği eşi ve yaşamı anlatılırken; diğer taraftan da Julie’nin işi, yemek yetiştireceğim diye girdiği sıkıntılar, kocasıyla ilişkisi sunuluyor bize.Bu birbirlerini tanımayan iki kadın; ortak bir amaçta ilerliyor el ele; yemek pişirmek..

Benim gibi yemeğe asla hayır demeyen bir insan için; bu film takdir edersiniz, bulunmaz bir nimetti; karnımızı doyurmasa bile gözümüzü doyurdu..Julia’nın hayatı ne yöne gidecek; Julie bir yıl içinde tarifleri yetiştirebilecek mi, bu ikisi hiç karşılaşacaklar mı sorularının cevabı filmde saklı; ağzımı mühürleyip hiçbir şey anlatmıyorum.Ama yine de içi sıcacık bir film olduğunu; sıkılmadan, sağa sola değil sadece ekrana baktıran bir film olduğunu söyleyebilirim.

Bir de her iki hanımın eşleri ile olan ilişkiler çok güzeldi; yemekler hazırlanır; bütün dostlar bir masanın etrafında toplanır, eşler birbirlerine en içten duygularını söylerler; ve hazırlık süreci sancılı ama sonucun mükemmel olduğu bir yemek çıkar ortaya; bu film böyle bir şey..Umarım yarın güzel ödüller alır, zira yakışır kendisine.Şu afişlerin kenarında “Oscar ödüllü” ibaresi olsa nazar boncuğu misali pırıl pırıl parlar ve belki de bu vesile ile daha birçok kişi bu filmi merak edip izler.Tavsiye edilir, merak edenler buradan izleyebilirler..

14 comments

  1. Çok sıkıcıydı. Kesinlikle tavsiye etmiyorum. Tek artısı Merly Streepin oyunculuğu hepsi o.

  2. @ la fea

    Öyle deme bee, onun da kendine göre bir güzelliği vardı.Ben hatta kadın blog yazmaya başladığı ilk zamanları kendimin ilk zamanlarıma benzetirim.Kaç ay yorum görmemiştim, nasıl hergün bakınırdım..İnsan bir yerde empati kuruyor..Ama güzel filmdi bana göre, sevmemene üzüldüm, ne diyeyim..

  3. Ben de üzüldüm ama yapacak bir şey yok. Çok uzun kısa olsa anlayacağım. Görseli iyi ama o her yemeğin ultra kalorili olması falan. Ne bileyim. Merly Strreepi severim ama bu filmi sevemedim

    Nip-Tuck yazıyorum Bu arada. Yardımınıa ihtiyacım var. Sonunu izledin mi? Arada neler oldu biliyor musun ? Son bölümü izledim çok güzeldi.

  4. @ la fea

    Heheh, o yemeklerde nasıl gözüm kaldı anlatamam; yapıp yapıp öturup yiyorlar sonra, azcık da bizim eve gönderseler yaa.Neyse, bu filmde öyle olsun.Ben ödül almasını çok istiyorum, bakalım neler olacak yarın akşam..

    Bu arada kalp kalbe karşıymış arkadaşım, bende tam Nip Tuck yazısı yazıyordum, nasıl denk düştük ama..Son bölümü izledim, izlemez miyim hiç.Arada çok bölüm kaçırmışlığım oldu ama genel olarak toparladım gibi.Bir ara terk etmiştim, sonra onlar nerde kaldıysa bende oradan devam ettim..Sor sorularını, bildiğim kadarıyla cevaplarım..

  5. @ la fea

    Aa banane, olmaz öyle.Sende yaz yaa; bu akşam ikimizin Nip Tuck akşamı olsun lütfen.Ben zaten kısa bir şey atacağım, yad ederiz işte Nip Tuck’ı..

  6. ben fılmı begendım. zaten bu meryl karısının hastasıyım gercekten muhtesem bır oyuncu.

  7. @ elif

    Bende hastasıyım valla, hani ne zaman bir filmini izlesem o kadını tamamen farklı bir karakterde görüyorum ya, işte o çok hoşuma gidiyor.Tamam zaten oynadığı karakterler farklı ama bunu yaşayan ve bize gösteren insan sayısı çok az.Kimisi farklı karakterlerde hep aynı şekilde oynar mesela..Güzel film yaa..

  8. geçen hafta seyrettim knedisini =)
    julie ve julia’nın bi nevi paralel yaşamları,azimleri . . .
    çok eğlendim seyrederken =) sadece en sonlarda julia child’ın,julie’nin yaptıklarına burun kıvırması üzmüştü beni saçma olmuş filmde gösterilen karakter öyle bişey yapmazdı bence :/
    umarım bi oscar alıverirler

  9. @ ninsan

    Bende sonundan pek mutlu olmadım ama yine de filmin biyografik olduğu ve gerçek olaylara dayandığı düşünülürse, böyle bir son mantıklı geliyor.Kurgu olsaydı tamamen, film ikisinin bir mutfakta yemek yapmasıyla biterdi, bizde daha mutlu olurduk orası kesin..

  10. Ben filmi çok daha farklı bir açıdan izledim; Bir celebrity blogger’ın başarı hikayesi (yazdığı blog ile ünlü olmuş bir ana karakter, nihayetinde hikayesinin film haklarını satmış, ünlü olmanın her kriterini sağlamış 😛 ) .İnternetin yaşamın kopamaz parçası haline geldiği günümüzde blog kavramının yaygınlaşmasının, popüler kültüre, yani oscar’lık bir sinema filmine ilk -ciddi- yansıması olması sebebiyle oldukça ilgiyle izledim.

    Julie’nin blog yazmaya başlaması, yorum bekleyerek günlerini geçirmesi, keyif için yazmaya başladığı blogu popüler olunca, bir sonraki günün yazısını yetiştirmek için girdiği sıkıntılar, sinir krizleri…. Blogosferde her gün yaşanan yüzlerce kişinin de hikayesini sunuyordu.( Hatta, ofori, sen de yukarıda cevabında bahsetmişsin zaten bu durumdan. )

    Özellikle dikkatimi çeken kısım da, Julie’nin kocasının Julie’yi bencillik ve şımarıklıkla suçladığı zaman, Julie’nin “blog yazmak bu demek zaten “ben..ben…ben..” demesiydi. Blogların, yazarları üzerindeki olumlu /olumsuz etkilerini çok derli toplu anlatan bir filmdi.

  11. Bende filmin sonundan pek menun olmadım ama gayet zevk alarak izledim. Özellikle yemeklere ağzımın suyu aktı. Hatta dayanamayıp kendime daha sonra tereyağlı ekmek yaptım of ne kalori aldım anlatamam ama deydi yani 😀 Aslında cd nin kapağında merly den muhteşem bir oyunculuk demişti ama heralde o kadının genel olarak oyunculuğu süper olduğunundan ben pek muhteşem oyunculuk göremedim 😀 Amy ye gelince çok çirkin göründü filmde gözüme yahu bilmiyorum belki saçlarından dır 😀 ama sonuç olarak güzel bir filmdi dediğin gibi gerçek bir hikayeden alınmış olmasıda ayrı bir izlenebilirlik katıyordu filme. Birde bloger hikayesi çok güzel olmuştu 😀

Bir Cevap Yazın

