Ulak geldi misafir oldu bize…

ulakposterey6

Popüler olanı sonradan izleme çabamıza bir yenisini daha eklemiş bulunuyorum; Ulak..Zamanında nasıl ses getirmişti, her yerde bu filmden bahsedilir, izleyen herkes olumlu eleştirilerini ortaya dökerdi inci tanesi misali.O zamanlar, bir şekilde izleme çabasına girmemiş olan ben, geçen sabah kendimi bu filmi izleme isteği ile dolmuşken yakaladım; ve “ne duruyorum”diyerek açıp izlemeye başladım.Türk filmlerine pek yanaşmayan ben; bu filmi izledikten sonra ilgisizliğimden dolayı kendimden utanmaya ve de kınamaya başladım, ama bu konularda unutkan kişiliğim bunu da herhalde kulak arkası edilecektir..

Köyden köye dolaşarak çocuklara Ulak Hüseyin’in masalını anlatan ana karakterimiz, bir gün kendini deyim yerindeyse lanetlenmiş bir köyde bulur.Her türlü günahın alelen işlendiği, kimselerin ağzını açıp tek laf etmediği bu köy; bu garip yabancıyı hoş görü ile misafir etmeye de pek niyetli değildir tabi.Ama bizimki vazgçemez ve çocukları orgnize ederek; geceleri herkes – kör yetişkinler- uyuduktan sonra onlara masalını anlatmaya devam eder.Masal içinde masal kıvamında ilerleyen bir film; hangisi masal hangisi gerçek bilinmiyor bir noktadan sonra..Uzun zamandır böyle iç içe geçmiş bir hikaye kurgusuna şahit olmamıştım.

ulak_111

Ulak Hüseyin; yol üstünde önüne çıkan bir kuyudan su içerek susuzluğunu gidermeye çalışır.Ama suçsuz yere öldürülen Mustafa’nın özü içtiği sudan Ulağ’a geçer.Ulak kendiniMustafa’nın öldürüldüğü köyde bulur; baygın bir şekilde köyün girişinde yığılıp kalır.Sonrasını der anlatıcı; “kendiniz hayal edeceksiniz; her karaktere bir yüz vereceksiniz, sadece Ulak suretsiz olacak, ona bir suret vermeyeceksiniz..”Ve böylece çocukların kafasında;kendi köylerinde kendi tanıdıkları karakterler şekillenmeye başlar.Tabi bizim için o andan itibaren gerçek ve hayal birbiri içine girer; öyle ki sonu benim için hala bir muamma olmaya devam ediyor..

Gerek hikayesi, gerekse görselliği ile online izleyen bir şahıs olarak beni bu kadar etkilediyse sinemada izleseydim artık kırk yıl bu filmden bahseder dururdum.Günah yapana mı aittir; yoksa yapıldığını görüp de susana mı.Sezen Aksu’nun bir şarkısı geliyor ister istemez aklıma; “Masum değiliz hiç birimiz” diyerek aslında ne kadar günahkar olduğumuzu yüzümüze vuruyor bu film..İşin en acı kısmıda her daim masum olan tarafın kendimiz olduğunu düşünmemiz..İnsanı kendi içinde bir sorgulamaya sokuyor, orası kesinbir şey..Şimdiye kadar olur da benim gibi izlememiş olanlar; buradan izleyebilir, tavsiye edilir..

5 comments

  1. @ la fea

    Aslında yanlı bir tahmin yaparak; “çok sevmiştir bu filmi” diyorum..Sonuçta harbiden sağlam film; en azından saygıyı hak edenlerden..

  2. Sormayı çok istiyorum ama ne mümkün meraktan da çatlıyorum 🙂

Bir Cevap Yazın

