Bin Muhteşem Güneş…

22646_20093_26_22_25_2_170937

Geçen sene bu aylarda “Uçurtma Avcısı” diye bir film izlemiştik kardeşimle; Afganistan’ın bize göre gözümüzün önünde olan ama aslında hiçbir şeyini bilmediğimiz savaş dönemleri ve çok yakın iki arkadaşın hikayesiydi film.O kadar etkiletmişti ki beni, o gece çok kötü rüyalar gördüğümü, bu filmi ne zaman düşünsem kendimi hala kötü hissetmeye devam ettiğimi söyleyebilirim.Güzel başlayan bir masal, amacı saptırılmış bir savaş ve insanların kötülükleri yüzünden nasıl bir cehenneme dönüyor hep beraber izledik.İşin acı tarafı; filmin öyküsü her ne kadar gerçeklere dayanmasa da , bir kurgu olsa da , orada yaşanan savaşın ve çekilen acıların gerçek olduğunu bilmek..

Sonradan öğrendik ki, bu film aslında aynı isimli bir kitaptan uyarlama.Yazarın adını şimdi yazamayacağım, zira okumakta bile güçlük çektim.Yazının ilerleyen kısımlarında bir yerlerden bulup kopyala yapıştır yapmak sureti ile belirteceğim.Geçenlerde kardeşim bu adamın yeni bir kitabının çıktığını söyleyince, şahsıma baskı yapıp kendine bir tane aldırttı..Bende netimin olmadığı bu günlerde kendime uğraşı ararken “neden bunu okumuyorsun” demesi üzerine başlamış oldum ve aynı günün gecesinde sabaha doğru bitirmiş bulundum..Aslında bunca zamandır kaçınmamın sebebi, içindeki acı gerçekleri görmek istememem olsa gerek; Uçurtma avcısından sonra ağzımızın payını aldık ne de olsa..

bin-muhtesem-gunes

Kitap, Afganistan üzerinde Sovyetler’in müdahalesi ile başlıyor.Aslında tam olarak böyle de değil; iki kadının hayatı anlatılırken onların hayatlarını böylesine ciddi bir şekilde değiştiren Afganistan’ın acı dolu değişimi gözler önüne seriliyor.Meryem Ve Leyla’nın ayrı ayrı anlatılan hikayeleri ve sonunda kesişen yolları; herkesin aslında farklı bir kadere sahip olmadığını, baskılarla özellikle kadınların hep aynı ortak kaderde acı içinde yaşamları kelimelerin arasından canlanıyor ve okuyanı ezip geçiyor.Meryem, evlilik dışı bir çocuk olarak doğmuş, küçük yaşta kendisinden nerdeyse 30 yaş büyük bir adamla zorla evlendirilmiş ve uzun yıllar sürecek evliliğinden tek bir çocuk sahibi olamamış, sürekli ezilmiş, aşağılanmış bir kadın..

Leyla ise, Meryem’in aksine kültürlü ve açık görüşlü bir babanın gözü gibi baktığı; okula devam etmesi için sürekli teşvik edildiği o dönemin Afganistan’ı için gayet modern bir aileden gelen farklı bir kız..Özgürlüklere, özellikle kadınların toplum içinde bir yere gelmesi gerektiğine inanarak büyümüş..Ak ve kara gibi farklı olan bu kadınlar, zalimin zulmü zayıfa geçer mantığında sürdürülen iç savaşla aynı evde ve aynı kaderde birleşiyor..Gözümüzün önünde bir ülkede neler neler olmuş ve şahsım için konuşuyorum, hiçbir şey görememişim.Bu kitabı okurken hissettiğim en belirgin duygu korku oldu; arkasından şanslı olduğumuz için egomuzun bize izin verdiği bir acıma duygusu.Bu şartlar altında hala yaşamak için savaş verenleri görüp durup durup içinde bulunduğumuz konuma şükretmeden geçemedim..

Bu kitabı nöbetteyken bitirdim, ama gecenin bir yarısı o kadar içim acıdı ki, o kadar isyan edesim geldi ki, öylece acı içinde bakındım sağ sola.Kitap bir dram anlatıyor demeyeceğim, zira bütün bir ülkenin kadınları kendi dramlarına hapsolmuşken bu yaşam tarzını kuru bir “dram” olarak adlandırmak fazlasıyla canımı sıkıyor..Bu kitabı okurken ne kadar şanslı olduğumuzu söyleyen o ince ses beynimin içinde dolanıp durdu..Acı bir kitap, yakın zamanda inanıyorum ki filmini de çekerler.Çeksinler zaten, kitabı okumayanlar için en azından izlemeleri gerekir diyorum..Güzel bir anlatım, her ne kadar içerik çok can yaksa da yazar bunu başarabilmiş bence ; en azından benim gözümde..Mutlaka bulun ve okuyun derim..

6 comments

  1. Evet gerçekten çok iyi bir kitaptı en sonunda ağla ağla bir hal olmuştum ;'(
    Khaled Hosseini çok iyi bir yazar, beni her defasında şaşırtan birşey erkek bir yazarın bir ana karakterleri kadınlar olan bir kitabı yazabilmesi. Bilmiyorum tam anlatabildim mi söylemek istediğimi hani olaylara diğer cinsin bakış açısıyla bakmak yor olsa gerek gibime geliyor. Ama Khaled Hosseini bu konuda çok başarılı gerçekten.
    Yanılmıyorsam bu kitabında yakında filmi çekilcekmiş aynı Uçutman Avcısında olduğu gibi. Filmide bu yazarın çıkıcak başka kitaplarınıda merakla bekliyorum

  2. @ semmi94

    Demek istediğini anladım, gerçekten de bir erkek olarak kadınların anlatabileceğinden daha ayrıntılı bir bakış açısı sunuyor adam.Boş yere o kadar ödül almamış dedirtiyor insana.Filmi çıksa da izlesek, kesin yine ben kendimi kötü hissederim, bir daha izlemem falan derim ama olsun, birde beyaz perde de görmek lazım..

  3. bu fılmı ızleyıp yorum yazman benı cok sevındırdı oforı….ıran ve afgan orjınlı yapımlar;benı kendıne garıp sekılde bağlıyor…kı bu fılmı 2 kere ızlemıs bırı olarak;cok sevdığımı soyleyebılırım..ısmınden baslayarak ınsanı kendıne ceken bır dunyası;renklerı ve akısı var..dunyada;ozellıkle bazı bolgelerde;kadın olmanın götürüsü,getırısınden cuvallarca fazla…yıllar once ızledığım bır cnbc -e dızısının ısmı bence bu konuyu en ıyı sekılde ıfade edıyor burada yasayan kadınlar ıcın…ıt’s a men’s world… kı sunu da belıtıyım;ben bu fılmın bı romandan arange edıldığını bılmıyordum ;bı baktım bır de ucurtma avcısı’nın yazarıymıs…bunu da sayende oğrenmıs oldumm:))))

  4. gerçekten çok güzel bir kitap.2 kitabını da okudum.2 side birbirinden güzel 2 kitabın da konusu harika.bir an önce filmi çıksada izlesem dediğim hep oluyor.Khaled Hosseini gerçekten çok iyi bir yazar.tebrik ediyorum

  5. yazar kıtabın sonunda bı suru ınsana tesekkur etmıs ama asıl tesekkuru hakedenler unutulmus.onlarada tesekkuru ben etmek ıstıyorum.tesekkurler meryem tesekkurler leyla ve tesekkurler tarık …

  6. süperdi 2 kitapta çok begendim normalde ben kolay kolay kitap okumam ama buna bi başlayınca devamıda geldi o kadar gerçekçi olmuşki okurken agladım olay örgüsü falan süperdi uçurtma avcısının filmide varmış izledim filmide çok güzeldi bin muhteşem güneşin filminin çekilmesinide sabırsı<lıkla bekliyorumm…

Bir Cevap Yazın

