Buda as Sharm Foru Rikht ~ Utanç…

utanc

Bu filmi ilk defa sinema dergisinde okumuştum, sonrasında satın alıp eve getirdim ama biliyorum adı üstünde “utanç” duyulması gereken bir şeyler izleyeceğim; ondan olsa gerek erteleyip durmuştum.Sonra bir gece cnbc-e, gece tekrar filmlerinde vermişti filmi; o zaman yarım yamalak izleyip uyuyakalmıştım..Ama bu sefer oturdum ve sonuna kadar izledim..Budda gerçekten utançtan yıkılsa yeridir diye düşünmende edemiyor insan.Çocuk masumiyeti anlatım için seçildiğinde ve bu aynı masumiyetle yetişkinlerin “olgunluğuna” gönderme için kullanıldığında ortaya verilmek istenen etkiden daha fazlası çıkıyor..Film Afganistan’da geçiyor ve baş rol oyuncumuz şu kendini gösteren küçük kızımız..

Ev olarak mağaralarda barınan bir aileden geliyor; bir gün komşunun oğlu ona okulda öğrendiği bir hikayeyi okuyunca, “ben neden okuma yazma öğrenemiyorum ki” diyerek kendine amaç olarak bunu ediniyor.Ama gitmesi gereken yol o kadar da basit değil.Film bir gün içinde geçiyor; bizim kız ilk önce kendine defter almak istiyor ama parası olmadığı için evden aldığı yumurtalarla defteri takas yapıyor.Ve sırada kendisine ders verecek bir okul bulması gerek.Ama bunun da o kadar kolay olmadığını, hatta belki de filmin en zor şeyi olduğunu öğreniyoruz..Okul arayışında kendini yollara attığında; maalesef savaş oyunu oynamak isteyen Afgan çocukları tarafından esir alınıyor; hem de bir amerikan askeri farz edilerek..

44648_700

Çocuklar ellerinde ağaç dalları silah yaparak bizimkini ciddi ciddi esir alıp bir mağaraya götürüyorlar..Şimdi böyle anlatınca bütün filmin olaylarını sıralıyormuşum gibi hissettim; ama bundan sonrası daha heyecanlı ve bir o kadar da insanın içini burkuyor.Filmin yönetmeni İran’ın en ünlü yönetmenlerinden birinin kızı, ve ilk filminin bu olduğu göz önüne alınırsa bundan sonra kendisinden daha nice güzel filmler izleyeceğiz galiba..Filmin başında bizim kızı esir alan çocuklar filmin sonunda yine esir alınıyor ama bu sefer de Amerikan askerleri tarafından esir alanın bir terörist olarak..O kadar ince dokundurmalar var ki; gerçi buna dokundurma değil alalen gözler önüne sermek denir, acı içinde izliyor işte insan..

44653_700
Çekimler başta çok kötü gelebilir insanın gözüne, hatta belki de görüntüler yorabilir ama belli bir süre sonra insan alışabiliyor duruma.Bunca zaman izlemediğim için kendime kızıyorum aslında, ama başta ki sebeplerimde haklı da çıktım, bu gerçeklerin hele de çocukların davranışlarıyla gözler önüne serilmesine pek dayanamıyorum..Bir şekilde denk düşen olursa, merak eden olursa, mutlaka izlesin derim, iç acıtıyor ama bu filmin de amacı o olsa gerek..

2 thoughts on “Buda as Sharm Foru Rikht ~ Utanç…

  1. bu filmi/belgeselvari bakışı diyim izledim ama çok iç burkucu.hatta cnbc-e kanalında izlemiştim annemle birlikte dayanamamıştık çok sarsıtıcı.çok acı.kızın okumka defter alabilmek için mücedlesi kardeşleri yokluk allahım şimdi aklıma geldikçe içim parçalanıyor offffff çok fenaa ben hiç kaldıramıyoruım böyle şeyleri sanırım kore dramalarına kaçışım bir kaç yıldır bundan gerçekler o kadar ağır ki insna başka bir pencereden hayata bakabilmek istiyor zaten iç içe yaşadığımız dramı birde izlemek katlanılacak şey değil.yüreğine güvenen izlesin

  2. @ tarih

    Aynen bende hiç kaldırmama; zaten bu filmi birazda kardeşimin baskısıyla izlemiştim, yoksa özgür iradem kaçacak delik arıyor..Şimdi yeni bir film aldık; “kaplumbağalar da uçar” diye, o da yıkıp geçecek bizi biliyorum, belki de o sebepten erteliyoruz ama yakın zamanda izleyip buraya bir yorum fırlatacağım..

Bir Cevap Yazın

