Die Welle – Dalga…

die_welle

Üst üste film izleme seansımıza kaldığımız yerden devam ediyoruz; ve geçen günlerde konusunu okuyup içimize merak salan bu filmden biraz bahsetmek istiyorum..Sanırım geçenlerde nöbetteyken okuduğum bir dergide bahsediyorlardı bu filmden – çok çalışkanım görüyorsunuz-.Bir deney olarak başlayan bir hareketin nasıl büyüyüp de kontrolden çıktığını gösteren ilginç bir film, ve de şahsım adına söyleyebilirim ki oldukça başarılı bir film..Son demlerde çekilen filmler her ne kadar başka ülkelerde çekilse de İngilizce olarak çekildiği için hayal kırıklığı yaşatıyor ama bu film; bir Alman filmi olduğunu sonuna kadar gösteren bir özellikte; bu açıdan Almanca konuşan insanları görmek olayın içine daha rahat dahil olabilmemizi sağladı..

Ana mekan; sıradan bir Alman lisesi..Demokrasi haftasında gerçekleştirilen etkinlikler içinde öğrencilerin yönetim şekillerinin anlatıldığı derslerden birini seçmek gibi bir zorunluluğu var.Çoğunluk anarşi sınıfını seçerken beden öğretmeninin bu hafta için yönetmekle görevlendirdiği “Otokrasi” sınıfı neden bu sınıfı seçtiğini bilmeyen öğrencilerle “vakit geçirmek” adına dolmaya başlar.Bizim öğretmen, her ne kadar başta anarşi sınıfını yönetmek istese de, bu sınıfın başına verilir.Gönülsüz olarak başlanan dersin ilk dakikalarında yaşanan diyaloglar, bu masum ders planının çığırından çıkacak bir harekete dönüşmesine vesile oluyor.Almanya’da artık bir diktatör olmaz, o eski günleri geride bırakacak kadar bilinçlenmiş bir toplumuz diye ortaya atılan bir iddia öğretmeni bunun aksini kanıtlamak adına harekete geçirir..

tehlikeli_oyun

İlk olarak bir lider seçilir –ki bu bizim öğretmen olur-, herkes artık liderin dediğini yapacak, emirleri ondan alacak..Bir soru sorulduğunda parmak kaldırılıp ayağa kalkarak kısa ve net cevaplar verilecek..Dersler ilerledikçe yeni yeni maddeler ekleniyor bu duruma; herkes tek örnek giyinecek; beyaz gömlek giymek bu grubun bir işareti sayılacak.Sonra gruba bir ad bulmak gerek; “Dalga” olarak adlandırılacak gruba özgü bir selamlama yöntemi olmazsa olmaz tabi.Bir logo, bu logonun şehrin bütün duvarlarına yapıştırılması derken grup üyeleri sadece sınıfın içindekilerle dahil olmaktan çıkıp bütün okula yayılmaya başlanır..Öğretmenin sadece bir deneme olarak başladığı bu fikir; belki de öğrencilerin bir yere ait olma, ortak bir amaç için bir araya gelme gibi açlıklarını körükledi..

Deneyden bahsediyorum ama sanılmasın ki uzun bir süreç sonucu bu kaos ortamı kendini gösterdi; sadece 5 günlük bir zaman diliminde yaşandı bunlar.Haftanın başında başlayan ve haftanın sonunda bir ölüm, bir yaralanma, bir tutuklanma, bolca korkmuş bir kalabalık ve harap olmuş bir şehir olarak denet defteri kapanır.Öğrencilerin, boşlukta yaşaması belki de tetikledi bu durumu veya ergen sorunlarına bu suçu yüklemende önce, insan psikolojisine bakmak gerek..Güçlü bir ideolojiye sahip olmadan bile, sonucun ne olacağı düşünülmeden, kendimiz gibi düşünmeyenleri dışlamakla başlayan biz ve “siz” meselesiydi her şeyin temelinde yatan.Beyaz gömlek giyenler ve giymeyenler olarak ikiye ayrıldı dünya; tabi onların gözünde..Ortak amaçlarının ne olduğunu bile sorgulamadan, sistematik bir “çete” oluşturmaya başladılar.. İnsan oğlu işte, sonuçta hepimizin yaptığı bir şey..

Çok şeyler anlatan filmlerden bir tanesi; özellikle final sahnesi ile herkese kapak olabilir; öğretmen deneye son verirken izleyiciler dahil öğrencilerine çok güzel bir ders vermiş de oluyor.ama güllük gülistanlık bir son beklemek, böyle bir filmin doğasına, gidişatına aykırı olsa gerek ki, finalin dramatikliği karşısında o kadar da şaşırmıyoruz..Merak edenler buradan izleyebilir, tavsiye edilir..

8 thoughts on “Die Welle – Dalga…

  1. Güncelleme manyağı yaptın bizi 😛 Ben daha bir tanıtım yazısını bitiremezken sen bombardıman yaptın resmen. BRAVO 🙂

  2. @ la fea

    Nöbet listem denk geldi, bir kaç gün boşluğum odu, bende bu fırsattan istifade biriktirdiklerimi eritiyorum valla, yoksa unutup gideceğim 😀 Kardeşimde dürtüp duruyor “manyaklaşma” diye ama engelleyemiyorum kendimi 😀

  3. Belli belli ‘nöbet’ gelmiş sana : ) Durdurulamazsın artık. Kardeşine selam söyle. Kim Sam Soon’u izleyince haber versin bana 😛 merak ediyorum fikrini. Junior Ofori’nin fikirleri önemli 🙂

  4. @ la fea

    Onun da selamı var; ama kendisine göre Junior Ofori benmişim, asıl fikir sahibi kendisiymiş, öyle belirttiler..Zaten akşamdan beri elinde bir sopa evin içinde dolanıp duruyor, arada bir kafama vuruyor; dayak istiyor ablası kalkıp dövmek lazım ama gözüm kesmiyor yalan yok 😛

  5. Ha haha kesin dayak yersin canım bulaşma boşver 🙂 Küçükleri sevmek lazım. (tırstığımızdan falan değil yani :P) Bence de kardeşinin seni yönlendirme konusundaki çabalarını takdir ediyorum 🙂 Bu izlenecek diyor oturup izliyorsunuz. 🙂

  6. @ la fea

    Hiç sorma valla, bak duymasın ama çok despot o konuda.Birde aşağılıyor ki beni; “bunu da mı bilmiyorsun, yok bunu da mı izlemedin” diye bir bakış atıyor, bir dudak büküyor, kırılan gururumu düzeltmek adına izleyesim yoksa bile izliyorum..

    Şimdi karşımda açmış e2’de Jon Stewart izliyor, sanki dünyayı Jon kurtarmış gibi o kadar dikkat kesilmiş, iyi ki okumuyor bu yorumları, spoası hala elinde 😀

  7. Alman sınemasının kıyıda kosede kalmıs ,ve ızlerken ınsana garıp bır hıs veren fılmlerıne onceden sıkca rastlamıstım…lısede almanca okumus olmam sebebıyle;o zamanlar bu tur fılmlerı sıklıkla ızlerdım…dıe welle;ye gelecek olursak;ben de garıp bır kan uyusmazlığı yaratmasına rağmen,turu ıtıbarıyle ızleyıcıye beklenenı veren bı yapım bana gore..favorı Alman fılmım;’keıner lıebt mıch’_kımse benı sevmıyor’un yerı ayrı kalacağa benzıyor heralde ben de;(Alman yapımları arasında tabı…)

  8. @ nisa

    Benimde nadir olarak izlediğim bir alan oldu; başka Alman filmi izledim mi onu da hatırlamıyorum ya; mutlaka izlemişimdir ama hafızama yer edinecek kadar dadanmamış hiç biri..Seni bu konuda işin erbabı varsayıyorum 🙂

Bir Cevap Yazın

