Cahil Periler/Le Fate Ignoranti

10wso74

Kaç gündür ortalarda yokum farkındayım, onun için bugün kendimi blog güncellemeye adayacağım diyerek başladım yazmaya, bakalım nereye kadar yazabileceğim..”Cahil Periler” sevgili La Fea’nın blogunda görüp okuduğum, sonrasında merak içinde ertesi gün izlediğim bir filmdi.Gerçi izleme sürecim biraz sancılı geçti ama olsun.La Fea çok güzel anlatmıştı bu filmi, hani böyle “izlemeden sevdirilebilen” yazılardan bir tanesiydi.Bende daha tek bir karesini izlemeden hakkında artı düşüncelere sahip olmuştum, izlemek bu düşüncelerimi daha da pekiştirdi diyebilirim..La fea saolsun hem çok güzel bir tanıtımını yazmış, hem de sırf biz izleyelim diye elindeki filmi yüklemişti, oturup izlememek da artık bizim ayıbımız olurdu.

Film, kocasının ölümü ile yıkılan bir kadını anlatamaya başlıyor ilk etapta.Liseden beri tanıdığı, yıllardır onun için bütün hayatını değiştiren, gözü bu adamdan başkasını görmeyen ana karakterimiz, bir iş gününde elinde kocasının ölümünü haber veren bir telefonla yığılıp kalıyor.Bizimde izleyici olarak daha ilk anda içimiz hafif bir cız sesi çıkarsa da, ilerleyen kısımların merakı içinde o sesi boğup öldürüyoruz.Kocasının eşyalarını düzenlerken eline bir resim geçiyor, tam onu duvara asacakken arkasında kocasına ithaf edilmiş bir yazı görüyor.Yazı içerik olarak “bunca zaman onu seven, karısına rağmen onunla birlikte olmaya devam eden” bir sevgilinin sözlerini barındırıyor.Şimdi bir düşünün; uzun yıllardır beraber olduğunuz, canınız gibi sevdiğiniz kocanız ölsün ve siz bu uzun yılları aslında iki kişi olarak değil, gölgelerde kalan üçüncü bir kişi ile geçirdiğinizi, kocanızın tam 7 yıl boyunca sizi aldattığını öğreniyorsunuz..Ne yapardınız..

Gösterilecek tavır kişiden kişiye göre değişebilir; ben olsam başımı taşlara vurup depresyona girerim herhalde.Ama bizimkisi, içten içe bunu yaşasa da, bu üçüncü şahsiyeti uzaktan da olsa görmek zorunda, bir şekilde kendini rahatlatmalı, yüz yüze gelip iki çift laf etmeli.Buraya kadar anlattıklarım için “ee bu mudur yani” içerikli sorular türetebilirsiniz.Ama işte filmin düğüm noktası bu tanışma kısmında gerçekleşiyor.Bizimkisi elindeki adresle ilk defa gittiği bir apartman dairesinde birbirinden farklı insanlarla ve kocasının “sevgilisi” ile tanışıyor.Tanışma kısmı onun için bir hayli kafa karıştırıcı ve şok geçirici olsa da izleyici açısından on numara bir sahne sıfatını da sonuna kadar hak edebiliyor.Kocamın sevgilisini haklı olarak hem cinsim beklerken; karşımda parlak yüzlü, gülünce çevresindeki her şeyi eritebilen , aydınlık yayan bir “adam” görmek, sanırım bir insanın hayatında yaşayabileceği en önemli şoklardan bir tanesi olsa gerek..

takpe17jked

Bizimkisi haklı olarak nasıl bir tepki göstereceğini bilemiyor; ve en refleksel tepkisi ile suratına tokadı geçirdiği gibi kapıyı arkasından çarparak o evden uzaklaşıyor.Ancak daha sonra bir şekilde tekrar bir araya geldiklerinde, başta yaşanan kızgınlılar, sürtüşmeler zamanla birbirlerine duyulan hayranlık ve arkadaşlık bırakıyor ortaya..La fea burada çok güzel bir yorum getirmişti, bende sonuna kadar katılıyorum kendisine; her ikisi de ölen koca ve sevgilinin izlerini buldular birbirlerinde.Ama belki bu durum izden öte bir şeydi; kadının kocasını sevmesi veya adamın sevgilisine karşı bunca yıl duyduğu sevgi ve bağlılıkta hep birbirlerinin izleri vardı ortada.Adam karısı için kitap ararken dikkatini çekti sevgilisinin, kitabın kime ait olduğunu bile bilmezken onu bunca yıl boyunca şekillendiren kadının izlerine aşık oldu sevgilisi..

Sevgiliyle birlikteyken edindiği huyları, düşünceleri bir şekilde karısı ile olan ilişkisini yeniledi.Sanki adam ortada dolanan atom gibi, bu ikisinin bir araya gelmesini engelleyen ama bu ikisi arasındaki çekimde onları nötralize eden bir şeydi.Bu ne biçim bir anlatım oldu, dehşet içinde bakıyorum kendime ama hala ne demek istediğimi anlatamamışım gibi hissediyorum.Adam ortadan kalktığı an, önce şaşkınlık ve şok yaşadılar ama daha sonra sanki birbirlerini bu uzun yılar boyunca çok iyi tanımışlar gibi, bir bakışları bile anlaşmaları için yetti.Aralarında duygusal bir şeyler var mıydı, kesinlikle vardı.Ama o kadar ince bir çizgi üzerinde yürüyorlardı ki, ne bunun adı konuldu, ne buna dair konuşmalar yaşandı.Ama bizler seyirci olarak ikisi ne zaman bir araya gelse bunu hissedebildik; bakışlardan konuşmalardan o yakınlığı ilk başta görebildik.Onları da şaşkınlığa düşürebilen buydu bence; birbirlerine düşman olabilecek potansiyel bu ikili, ikinci görüşmelerinde yıllardır birbirlerini tanıyormuş gibi rahat ve “tanıdıktı”. Bütün film sadece onların çevresinde dönmüyor tabi; adamın ailem diye adlandırabileceği arkadaşları ve komşuları her biri farklı bir hikaye ile ortama güzellik katmakta..

Eşcinsel çiftler, sevdiğinin AIDS olduğunu bile bile sırf “onun her şeyini istedim, hastalığını bile” diyerek AIDS olan başka bir karakter, onları bir arada tutan apartman yöneticisi tatlı kadın –ayrıca kendisi yönetmenimiz Ferzan Özpetek olur- cinsiyet değiştirmiş ve ailesinin karşısına çıkmaya çekinen diğer bir karakterimiz derken bu çeşitlilik saymakla bitmiyor.Ama ailelerinde bulamadıkları sevgi ve anlayışı birbirlerinde buluyor hepsi; bir yemek sofrasında bir araya gelmeleri var ki, insana ancak bu kadar sıcak bir ortam hissi yaratabilirler..Velhasıl, daha üzerinde nice konuşmalar dönebilecek, harika bir film..Konuş konuş bitmez, onun için La Fea’nın bizim için yüklediği film linkini veriyorum, merak edenler buradan izleyebilirler..

9 thoughts on “Cahil Periler/Le Fate Ignoranti

  1. O kadar güzel anlatmışsın ki kendiminkini silesim geldi. Spoiler vermeden bu kadar net ifade edilebilir duygular ve olaylar. Eline sağlık izlemene ve beğenemene sevindim 🙂

  2. @ la fea

    Bahsettiğin kadar güzel bir filmdi gerçekten; izlerken net çok sık gidip geldiği için seri bir şekilde izleyemedim ama bir an önce dolsun da devamını izleyeyim diye çok heyecan yaptım.Özellikle sonunu çok merak ediyordum.Yine de kadın ve sevgili birbirine aşık olur, el ele mutlu mesut yaşarlar şeklinde bilindik veya tahmin edilebilir bir son yapmaktansa; açık uçlu bırakıp gerisini hayal gücümüze bırakmaları daha iyiydi..

    Bu arada; övgülerin için çok teşekkürler, bilmukabele diyorum; sende okumasam ben bu filmi izlermiydim bilemiyorum; çok şey kaybetmiş olurdum orası kesin 🙂

  3. Bu arada adamın gülüşünüde çok güzel anlatmışsın. Ömre bedel değil mi? 🙂

  4. @ la fea

    Bana o gülüşü hatırlatmayacaktın, içim eridi bak şimdi 🙂 Adam o kadar çok gülücük atmadı ortaya ama attığı bir gülümseme içimizi ısıtmaya yetti.Başka filmlerini de izlemek isterdim, sırf gülüşünü görmek adına yani..Bu arada, coştum ben iyice :))

  5. ben bu filmi geçen yıl uykusuz kaldğım bi gece izlemiştim çok güzeldi ama sonu daha iii bitmesi daha hoş olurdu bu açıklama için çok tşk 😀

  6. ben en çok antionettaya bayıldım umarım simi doğru yazabilmişimdir.kadın tam yaşını yansıttı kadın gibi bir kadın süpper bu filmden sonraki bir çok filmine baktım baya zayıflamış tamma yine hoştu ama bu filmdeki kadar değil burdaki vücud hatları olsun bakışı saç kesimi süpperdi bir bayan oılarak o yaşlara geldiğimde onun kadar düzgün kalabilmeyi çok isterim…hüzün yaptım sanırım bugün doğum günüm yaş 25 oldu ve üstüne üstük dietteyim ayyy bak yazarken doğpum günüm de geçti 22 nisan geçti yeni yaşımın ilk dadikalarına senin bloğunda yazı yazarken girmiş oldum arkadaşım…

  7. @ tarih 84

    Doğum günün kutlu olsun, ne diyeyim önümüzdeki sene her şey dilediğin gibi olsun, mutlu olsun.Ve tabi yine böyle hep birlikte olalım; uzun yıllar birlikte olalım 🙂

  8. @ tsk

    Sonunu açık uçlu bırakmış yönetmen; sanırım ilerisini şekillendirmek için bizim hayal gücümüzü devreye sokmuş.Artık nasıl düşünürsek öyle doldururuz boşlukları; ki bana göre kadın geri gelecek hamile olduğunu söyleyecek ve ikisi çocuğu birlikte büyütecekler.. 🙂

  9. Ferzan Özpetek filmleri arasında en sevdiğim bu filmdir. Bununla yakaladığı başarının izini ne yazık ki son filmi olan Muhteşem Bir Gün’de sürdüremediğine inanıyorum.

Bir Cevap Yazın

