Kirazın Tadı طعم گيلاس Taste of Cherry

posterlargevh1

Geçen İran sinemasından bahsederken, laf lafı açtı ve izlediğim filmin yönetmenine baktığımda – Abbas Kiyarüstemi- bu filmiyle karşılaştım.Sanırım geçen yazdı, TRT 2’de vermişlerdi ve filmden önce, film hakkında baya da bir konuşmuşlardı.Eskiden böyle yapıyorlardı, şimdi hala bu programı devam ettiriyorlar mı bilmiyorum ama daha filmi izlemeden sevmiştik diyebilirim.Sanki başta “şimdi sizi kandıracağım” diyen reklam konuşmalarından biriydi.Ama filmi izledikten sonra, başta yapılan o güzel yorumlara katılmamak da elde değildi.Yine kardeşimle izlemiştim, böyle bir film için pek uygun kaçmaz biliyorum ama o zamanlarda nerden bilecektik, elimizde çekirdek çitlete çitlede izledik..

Film, “intihar” etmek üzerine kurulu; bir insanın bilerek ve isteyerek bu hayattan vazgeçmesi, ve kaçınılmaz sonu beklemeden kendi elleri ile o sona ulaşması üzerine.Ne var bunda şimdi diyebilirsiniz, zira kafamız çevirdiğimiz her filmde birileri mutlaka intihar ediyor, “ayy yeter artık dayanmayacağım bu hayata” diyerek dramatik bir şekilde bu dünyadan ayrılabiliyor.Ama bu film, bir İran filmi olması nedeniyle; intihar ve dini ön planda tutan, hayatın kolayca vazgeçilemeyecek kadar değerli olduğunu göstermek amaçlı çekilmiş sanki.Hali vakti yerinde, zengin bir adam olan Debii, artık yaşamak istemediğine karar vermiş ve en kısa zamanda hayatına son vermek için ona yardım edecek birilerini aramak için yollara düşmüştür.

Film, onun arabasıyla şehrin çevresinde dolanmasıyla başlıyor ve bir çok önemli konuşmada o arabanın içinde gerçekleşiyor.Planına göre bir tepenin üzerinde kendisi için kazdığı mezarın içine girecek, önceden uyku hapları da alacak tabi ve bulduğu bu insan gelip ona seslendiğinde o cevap vermezse onu oraya gömecek.Kendisi için çok güzel bir plan gibi görünse de, bütün film boyunca onu sabah gömecek adamı bulması o kadar da kolay olmuyor.Zira İslam’da, intihar etmek en büyük günahlardan biri olduğu gibi, intihara yardım etmek de bir o kadar günah ve yasak.Arabasına, bir şekilde paraya ihtiyacı olabilecek kişiler seçip alıyor ve teklifini sunuyor. “Beni öldürmeyeceksin, zira ben çoktan ölmüş olabilirim, sen sadece beni gömeceksin ve bunun için hayatında hiç görmediğin kadar paran olacak.” Teklif çok cazip; bir öğrenci, bir asker, bir işçi derken sabah çıktığı bu yolculuk onun için pek de başarılı olmuyor.

Para teklifi iyi ama kimse vicdanını bir kenara koyarak o kadar para için dahi olsa böyle bir şey yapmaya razı olmuyor.Herkes onu vazgeçirmek için elinden geleni yapıyor, dünyanın ne kadar değerli olduğunu, bunu yapmanın ne kadar günah olduğunu anlatıp duruyorlar.Ama Debi, sonunda ikna edebildiği bir adamdan öğreniyor hayatın güzelliklerini ve vazgeçilemeyecek olduğunu..Çocuğunun hastane masrafları için bir başkasının ölümüne yardımcı olmayı kabul eden bu yaşlı adam; “kirazın tadı bile yaşamak için yeter” diyerek hayatın anlamının o kadar büyük şeylerde gizli olmadığını, dün fark etmediğimiz ama bugün bizim için çok değerli olabilecek küçük şeylerde gizli olduğunu anlatıyor.Din veya değil; günah veya yasak ; hayat kolay kolay vazgeçilmeyecek kadar değerlidir, kirazın tadında saklı olsa bile..

Sonu hakkında hiçbir şey söylemiyorum, zira izlenip görülmesi gerekiyor.Sessiz sakin başlayıp, aynı sakinlikle ama çarpıcı bir finalle yazılarını gösteren bir film..Hani bazı filmlerde arka fonda vurucu bir müzik olur; insanı ağlayacaksa veya dehşete düşürecekse iyice havaya sokmaya yardımcı olur, bizde bu tuzağa düşüp o duyguların içine gireriz.Ama bu film, saf görüntü ve sessizlik içinde çarpıyor insanı..Mutlaka izlenilmesi gereken bir film, denk geldiğinizde kaçırmamanızı isterim.

5 thoughts on “Kirazın Tadı طعم گيلاس Taste of Cherry

  1. yönetmeni rüzgar bizi sürükleyecek filmini izlemiştim, onu da tavsiye ederim, harikadır, bu filme ise bir türlü denk gelip izleyemedim 😦
    sen de anlatınca şimdi bulup izlemeliyim duygusu oluştu bile bende 🙂

  2. @ ruzigar

    Bende bakınıyorum sağa sola, filmleri için; bulursam kaçırmamak için:) İzleyeceğin şeyi önceden bilmek veya ne bileyim arayıp bulmak, filme daha fazla değer katıyor gibi geliyor..

  3. Ne güzel bir anlatım kirazın tadı bile yaşmaya değer. Ben hiç izlemedim İran sineması hiç denk gelmedim ama bütün o baskılara rağmen çok iyi işler çıkarıyorlar.

  4. izledim ve hayran kaldım hemde iki kere tavsiye ederim mutlaka izleyin.

  5. @ la fea

    Evet, cidden güzel ve manalı yapımlar çıkarıyorlar; bu filmiyle yönetmeni baya bir ödül almış, denk gelirsen mutlaka izle…

    @ şamil

    Yorumuna sonuna kadar katılıyorum 🙂

Bir Yanıt Bırakın

